Beyond Making Of Beyond Making Of mobile
INTERVIEW
'Het ongeziene zichtbaar maken'

Jeffrey de Graaff en Ignas van Schaick over de strategie van M&N Media Group

M&N wil verbinding met partners op basis van thema’s

'Op zoek naar nieuwe samenwerkingen'

Drie, vier films per jaar… M&N Media Group timmert heel gestaag, maar opvallend succesvol aan de weg. Jeffrey de Graaff en Ignas van Schaick vertellen over hun ‘verwondering over de waanzinnige pracht van de aarde’ en de bijzondere manier waarop ze muziek- en documentairefilms in de markt zetten.

Het kantoor van M&N staat in Hilversum, op steenworp afstand van het natuurreservaat Laapersveld waar de Schotse Hooglanders grazen. Een toepasselijke locatie voor het bedrijf dat vooral bekend is van films als De nieuwe wildernis, De wilde stad en Onder het maaiveld.

Meer uit één film
M&N werd vier jaar geleden opgericht door Ignas van Schaick (EMS Films), Jeffrey de Graaff (eOne) en Gerben Kuipers (CineMec). Kuipers trad eind vorig jaar terug. Sindsdien geven Van Schaick en De Graaff leiding aan het bedrijf, bijgestaan door vaste regisseur Mark Verkerk, editor, cameraman en social-mediamanager Sam Reitsma en marketeer Sem Jones.

De werkwijze van M&N is anders dan die van een traditionele filmproducent of -distributeur. ‘Wat ik vroeger merkte,’ vertelt Van Schaick, ‘bijvoorbeeld als producent van De nieuwe wildernis, is dat sommige distributeurs iedere maand wel een paar films uitbrengen en die puur op de bioscooprelease gericht marketen. Ik werkte jarenlang aan één film en wist dus eigenlijk vaak veel beter hoe ik die in de markt moest zetten.’ Als M&N besloten ze daarom minder op de film en de releasedatum te sturen, en meer vanuit de overkoepelende maatschappelijke thema’s te werken. ‘Natuurproducties hebben vaak een lange aanlooptijd. Dat geeft je de gelegenheid om verschillende media te ontwikkelen: podcasts, boekproducties, events, educatief materiaal, noem maar op. Onze strategie is om veel partners aan ons te verbinden op die thema’s. Bij een traditionele uitbreng probeer je in korte tijd zoveel mogelijk exposure te krijgen, maar die is vaak heel vluchtig. Onze partners hebben juist behoefte aan een meer gestage communicatie richting hun achterban of stakeholders.’

'Dit is onze aarde, daar moeten we wel een beetje zuinig op zijn.’

jeffrey de graaff

MN JeffreydeGraaff

Jeffrey de Graaff / foto: Marcel Kampman

De Graaff geeft een voorbeeld: ‘Onder het maaiveld, die hebben we vorig jaar uitgebracht. Je doet natuurlijk je best om je documentaire goed gepositioneerd te krijgen in de bioscopen. Het is een mooie start dát je daar draait, maar de echte winst zit ‘m erin of je hem ook daarna zo lang en zo breed mogelijk kunt uitzetten: non-theatrical vertoningen, via partners, online en natuurlijk internationaal.’

Een groot netwerk opbouwen
Dat werkt ook zo voor de films van derden die door M&N gedistribueerd worden. Op 29 februari kwam bijvoorbeeld Vogels kun je niet melken uit, een verhaal over een melkveehouder die natuurinclusief boert in Súdwest-Fryslân, geproduceerd door Witfilm. Van Schaick: ‘Die is op donderdag uitgegaan, met alle concurrentie die je dan hebt. Vijf, tien nieuwe titels per week. Op de traditionele manier is zo’n film, denk ik, vrij hulpeloos. Je moet dus zorgen dat je van tevoren al je partners gevonden hebt: Natuurmonumenten, Wereld Natuur Fonds… Je gaat natuurlijk ook op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Denk aan Agrarisch Natuurfonds Fryslân, LTO Nederland, Jonge Boeren, Agrio Media. Die bedienen precies de mensen die dit verhaal meteen zullen herkennen.’

Van Schaick: ‘BO Akkerbouw ook, die bereiken tienduizenden agrariërs. Sommige hebben tijdschriften, online databases en events. Wij koppelen bijvoorbeeld vaak lokale biologische boeren aan vertoningen met een Q&A. Het is veel werk, maar omdat we het al een tijdje doen, worden we er steeds beter in en hebben we een groot netwerk opgebouwd. Zo bereiken we grote groepen mensen die normaal niet worden bereikt.’

‘Vroeger zocht je een agent en die ging dan met jouw titel in de catalogus naar Berlijn of Cannes. Maar verder gebeurde er niet zoveel.'

- Ignas van Schaick  -

De Graaf: ‘We zijn onderhand specialist in die vorm van outreach. Als je twintig, dertig titels per jaar uitbrengt, krijg je de kans niet om zo’n netwerk op te bouwen. Wij brengen veel minder titels uit en kunnen dat daarom wel. Zo haal je dus veel meer uit één film.’

Alleen maar relevanter
‘Biodiversiteit, klimaatverandering, voedselzekerheid: dat zijn vaak de onderliggende thema’s van onze eigen producties,’ vertelt Van Schaick. ‘Die kun je dan koppelen aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, enzovoort. Die zouden zich normaal gesproken niet zo snel aan een film verbinden. Wij proberen ze te overtuigen van de waarde van beeld om hun verhaal bij een breed publiek te krijgen.’

De Graaff: ‘We willen het ongeziene zichtbaar maken. Dat is wat ons drijft en creatief maakt. In september brengen we De wilde Noordzee uit, in samenwerking met Dutch Maritime Productions. Zij duiken al twintig jaar in de Noordzee. De DoP (Director of Photography; redactie), Peter van Rodijnen, is ook de verteller. We maken het heel persoonlijk. Peter raakte al in de jaren tachtig gefascineerd door de films van Jacques Cousteau. Daarmee beginnen we, en daarna neemt hij je mee. De Noordzee is een waanzinnig groot natuurgebied: Nederland, maar ook het Engelse, Franse, Belgische, Deense, Noorse en Duitse stuk. Je ziet hoe het kleinste plankton verantwoordelijk is voor het succes van de grootste soorten. Tegelijkertijd is het ook het drukste stuk zee ter wereld: scheepvaart, windmolens, visserij, booreilanden. Het hangt allemaal met elkaar samen. Twee weken geleden hebben we de eerste montage bekeken. Het wordt heel mooi.’

MN IgnasvanSchaik

Ignas van Schaick / foto: Marcel Kampman

'Je moet het dus wel anders aanpakken...’

IGNAS VAN SCHAICK

Ruim vijf jaar is er gewerkt aan De wilde Noordzee. In de tweede helft van 2025 zendt de EO een vierdelige spin-off-serie uit onder regie van Jan Kooyman. ‘Ook daar zit een breed netwerk van partners achter’, vertelt De Graaff: ‘De ministeries, de provincies, Stichting Noordzee, het Wereld Natuur Fonds, Sportvisserij Nederland…’

André Kuipers & Vangelis
‘Kort daarna, op 10 oktober, brengen we Beyond - An Ode to the Earth uit. Geen documentaire, maar een sound & vision experience die we samen met astronaut André Kuipers hebben geproduceerd. Het idee ontstond drie jaar geleden. André vertelde hoe hij die ruimtemissies heeft beleefd en over zijn passie voor de muziek van Vangelis, met wie hij bevriend was. De beelden en de muziek versterken elkaar. Die enorme verwondering over de waanzinnige pracht van de aarde; André wil het delen met ons aardelingen. We gaan niets uitleggen. Je moet het als kijker helemaal zelf ervaren. Het geeft mensen ook te denken. Dit is onze aarde, daar moeten we wel een beetje zuinig op zijn.’

‘Het wordt eigenlijk alleen maar relevanter om dit soort verhalen te vertellen’, vindt van Schaick. ‘Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf, maar we hebben ook een missie. Je moet mensen in hun hart raken. We brengen mooie (natuur)beelden, maar we willen mensen er ook bewust van maken dat wij mensen het verschil kunnen en móeten maken. Het ziet er niet heel florissant uit voor de natuur in Nederland en dat betekent dat er een maatschappelijke beweging moet komen. Daar willen wij een steentje aan bijdragen.’

Dichterbij en verder van huis
Nieuwe projecten staan ook al in de steigers. ‘We werken nu aan een film over de tuin. Dat staat dan voor al het groen in een stedelijke omgeving: een plantenbak op het balkon, een geveltuintje, verticale begroeiing op flats… Na Onder het maaiveld willen we de natuur nóg dichterbij brengen. We werden geïnspireerd door Luc Hoogenstein, die een boek schreef over de duizend dieren- en plantsoorten in zijn Utrechtse achtertuintje. Halverwege het jaar gaan we beginnen aan Wow! Een film over de Caribische eilanden, mét lokale filmmakers. Er worden regelmatig films gemaakt daar – romantische komedies, dan vliegen ze een crew in, huren een hotel af – maar dat doet helemaal niets voor de filmcultuur op Curaçao, Bonaire of Aruba zelf. Dat willen wij anders.’

- lees verder onder de advertentie -

'Het duurt allemaal wat langer, je moet veel geduld hebben en doorzetten, maar je spint er wel garen bij.'

- Jeffrey de Graaff -

Ondertussen wordt er voor De wilde Noordzee ook nog gewerkt aan een theatrical release in andere landen die aan de Noordzee grenzen, zoals Engeland, België en Denemarken. ‘Internationaal loopt het nu waanzinnig goed’, vertelt Van Schaick. ‘Vroeger, als je een film had met enige internationale potentie, dan zocht je een agent en die ging dan met jouw titel in de catalogus naar Berlijn of Cannes. De nieuwe wildernis en De wilde stad deden het best aardig op die manier. Verkocht aan Arte ZDF, zeg maar. Maar verder gebeurde er niet zoveel. Met Onder het maaiveld (internationale titel: Planet Soil) hebben we voor het eerst ook zelf internationaal aan de outreach gewerkt. Dezelfde strategie als in Nederland: niet meteen in gesprek gaan met omroepen of streamers, maar juist met partijen die met het onderwerp bezig zijn: universiteiten, green communities, wereldwijde organisaties.’

Anders aanpakken
Het eigen onlineplatform docswithimpact.com is daar onderdeel van. ‘Dat hebben we in november gelanceerd. Op ons eigen platform kunnen we veel beter sturen. Onder het maaiveld is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar voor het grote publiek. Je kunt wel een screening organiseren of vouchers kopen, zodat je als bedrijf of organisatie die film cadeau kunt doen. Dat werkt heel goed. Zo blijft de waarde van ons product veel langer in stand en bouwen we onze eigen database op voor toekomstige producties. Die controle behouden is een belangrijk onderdeel van onze strategie.’

De Graaff: ‘Het duurt allemaal wat langer, je moet veel geduld hebben en doorzetten, maar je spint er wel garen bij. Zeker met documentaires.’ ‘Dat is het frappante’, vindt Van Schaick. ‘Het gaat niet lekker met de Nederlandse film, internationaal gezien, maar onze non-fictie titels doen het juist heel erg goed. Goed, je moet het dus wel anders aanpakken, maar daar zou weleens wat meer aandacht voor mogen zijn. Onze titels vinden wereldwijd aftrek, van Pakistan tot de USA. Je moet eigenlijk vooral niet zeggen dat je uit Nederland komt. Je hebt gewoon een heel goed verhaal gemaakt over wat er onder je voeten kruipt of bloeit. Dat is overal een topic.’

Door Barend de Voogd

Beyond met André Kuipers / foto: Sem Jones