Filmjournalisten kunnen zich waarschijnlijk geen leven zonder meer voorstellen. Bioscopen, filmtheaters en distributeurs maken er ook dagelijks gebruik van. Filmdepot bestaat in oktober vijftien jaar.
Filmdepot is dé Nederlandse portal voor filmpromotiemateriaal. De website wordt gefinancierd door de filmdistributeurs aangesloten bij Filmdistributeurs Nederland (FDN). De portal werd in 2008 opgezet door Wilco Wolfers en Jeroen Huijsdens. De rol van onvermoeibare contentmanager wordt echter al vijftien jaar lang vervuld door Conny Huijsdens. Filmdepot is zo alledaags in het gebruik dat je bijna zou vergeten hoe bijzonder het is. Het officiële affiche van een film, de exacte releasedatum, een uitgebreide selectie stills, de persmap, de trailer, een socialmediapakket… binnen een paar muisklikken staat het op je desktop.
Even checken
Holland Film Nieuws interviewt Conny terwijl ze op het punt staat af te reizen naar het jaarlijkse festival Film by the Sea. ‘Dat wordt voor mij vooral ‘s avonds een filmpje kijken, want ik moet gewoon doorwerken. Ik neem mijn laptop mee. Je moet het bijhouden. Ik kan niet een dagje nietsdoen, want dan schrik ik ’s avonds als ik mijn mailbox open. Gelukkig hebben ze in Vlissingen goed internet.’
Filmdepot wordt gebruikt door journalisten van kranten, websites en magazines die hun artikelen vooruit willen plannen, op zoek zijn naar beeldmateriaal of willen weten wanneer de eerstvolgende persvoorstelling is. Medewerkers van bioscopen en theaters zijn vaak op zoek naar de synopsis of de kijkwijzerclassificatie van een film. Distributeurs plaatsen er hun publiciteitsmateriaal, maar hebben ook toegang tot de agenda waarmee ze hun persvoorstellingen kunnen inplannen. Kortom: heel veel mensen zijn afhankelijk van de informatie die op Filmdepot staat. Conny ziet erop toe dat al die informatie snel voorhanden is, volledig en, vooral, correct.
'Ik kan niet een dagje nietsdoen, want dan schrik ik ’s avonds als ik mijn mailbox open.'
‘De metadata - de synopsis, de lengte, dat soort zaken - die zet ik er allemaal in voor de distributeurs. Vijf jaar geleden is de site aangepast en is er een heel nieuw CMS gebouwd door ProDev, die echt de technische steun en toeverlaat van het Filmdepot is. Sindsdien kunnen de distributeurs hun beeldmateriaal zelf uploaden. Ik houd dat wel in de gaten. Hebben ze het in het juiste formaat gedaan? Hebben ze het op de juiste plek gezet? Er is een aantal distributeurs dat het consequent goed doet, maar er zijn er ook altijd een paar waarbij ik denk: ik moet dat toch even checken. Een week voor de release controleer ik nog eens of alle informatie compleet is. Zo niet – de classificatie, bijvoorbeeld, het komt voor dat ze dat pas op het laatst doen – dan ga ik er nog even achteraan.’
Volle agenda
Filmdepot is van Filmdistributeurs Nederland, maar ook niet-leden kunnen tegen betaling gebruikmaken van de verschillende diensten. Naast de site verzorgt Conny de landelijke filmreleaselijst, in zowel een korte, als een uitgebreide versie. Ze monitort ook de online agenda waarmee distributeurs hun persvoorstellingen kunnen inplannen zonder elkaar voor de voeten te lopen.
CONNY HUIJSDENS
‘Het hangt allemaal samen’, legt ze uit. ‘Zodra bijvoorbeeld de lengte van een film bekend is, kan die ook op de releaselijst komen te staan en kan er een persvoorstelling worden ingepland. Je weet dan immers hoe lang de film is. Dan weet je ook of er nog een andere film voor of na kan worden vertoond. Die maandkalender staat ook op Filmdepot, maar is alleen toegankelijk voor mensen die daar toegang toe hebben. De distributeur geeft aan op welke datum zij een optie willen nemen. Zij regelen dan de locatie en laten mij daarna weten of hun optie kan worden omgezet in een definitieve datum. Pas dan komt de persvoorstelling in de persagenda te staan en kunnen alle andere gebruikers dat zien.’
‘Het meeste doen ze zelf, maar ik houd wel in de gaten of het klopt. Een vroege en een landelijke persvoorstelling kunnen tegelijkertijd plaatsvinden, maar twee landelijke persvoorstellingen kunnen niet op hetzelfde moment. Er zijn wel eens distributeurs die denken: de agenda staat zo vol en ik wil per se mijn film aan de pers laten zien, dus ik zet hem er gewoon tussen. Daar ben ik dan niet blij mee. Je moet het gewoon eerder plannen.’ Conny ontkent echter niet dat het soms inderdaad erg volloopt. ‘Sommigen nemen drie opties voor één film en weten dan pas op het laatste moment welke datum het gaat worden. Ja, dan kan een andere distributeur op die plek natuurlijk geen persvoorstelling plannen. Ik denk dat dat een frustratie is die iedereen voelt. Er zijn ook zoveel distributeurs ondertussen. En als je ziet hoeveel ze uitbrengen!’
'Wij hebben het hier heel goed voor elkaar.
Een beetje verwend
Op dit moment telt Filmdepot 3.000 gebruikers. Bij de laatste update van de site werden verschillende zaken geautomatiseerd. ‘Vroeger moest ik stills deels handmatig een andere naam geven’, vertelt Conny, maar het blijft natuurlijk mensenwerk.
‘Als je eens wist hoe vaak ik een poster er weer af moet halen omdat er een nieuwe versie van de poster is? Of een nieuwe trailer… Dan zit er een foutje in of er mist een logo. Onlangs nog, iemand die zelf de poster uploadde, wat heel fijn is, maar me meteen daarna een mailtje stuurde met: ‘O, sorry, sorry, sorry, wacht nog even, want het is nog niet helemaal goed.’ Twee minuten later stuurde hij de juiste. Je moet dus ook altijd in de gaten houden: wat was nou zijn laatste mail? Wat ook vaak voorkomt, is dat ze niet de releasedatum op de poster zetten, maar de datum van de voorpremière. Dat is heel verwarrend.’
Conny blijft het gelukkig allemaal met heel veel plezier doen. Het is natuurlijk ook onvermijdelijk dat in de filmwereld informatie heel snel verandert en dan meteen moet worden aangepast. ‘Het is een kwestie van voortdurend veranderen, verplaatsen, vervangen en het oude weggooien. Zodra ik op mijn telefoon zie dat er iets binnen is, loop ik naar mijn computer. Ik probeer het altijd zo snel mogelijk bij te werken. De distributeurs zijn het gewend dat ik zo snel reageer.’ Lachend: ‘Ik heb ze wel een beetje verwend, maar het wordt gelukkig gewaardeerd. Ik krijg veel positieve reacties.’
- lees verder onder de advertentie -
conny huijsdens
En van de journalisten? ‘Daar hoor ik eigenlijk niet zoveel van. Heel af en toe krijg ik via het contactformulier een berichtje van een journalist die een bepaalde film niet meer kan vinden. Normaal gesproken blijft de informatie over een film twee jaar lang zichtbaar op Filmdepot, maar voor sommige Amerikaanse studio's is dat maar een halfjaar in verband met het copyright op het beeldmateriaal. Dat moet ik ze dan uitleggen. De meeste journalisten kijken ook maar een keer per week op Filmdepot, als ze de mailing van de persagenda ontvangen hebben. Eigenlijk is dat niet genoeg. De meest actuele persagenda staat altijd zichtbaar op de site. Daar zie je of de persvoorstelling doorgaat of dat het tijdstip of de locatie misschien is aangepast. Als je maar een keer per week in je mailbox kijkt, kan het wel eens gebeuren dat je voor niets naar Het Ketelhuis fietst. Dat is wel eens vervelend.’
Goed voor elkaar
‘Ik vind het nog altijd heel leuk om te doen’, vertelt Conny vanuit haar kantoor in Amersfoort. ‘Filmdepot is een fantastisch middel. We krijgen zelfs wel eens aanvragen vanuit andere landen voor een account, maar dat kan dus niet. Het is alleen voor de Nederlandse pers en voor de Nederlandse bioscopen, theaters en distributeurs. Het is uniek wat we hier hebben. Wij hebben een fantastische releaselijst waarop je precies kunt zien wat er allemaal gaat komen. Ik heb het idee dat ze dat in België helemaal niet hebben. In Italië volgens mij ook niet. Ook in Duitsland niet. Wat dat betreft hebben wij het hier heel goed voor elkaar.’