
Eind juni zal de transformatie van The Movies Dordrecht naar De Witt Stadsbrasserie en Filmtheater zijn voltooid. Dan kan het filmtheater weer beschikken over uitgebreide horecafaciliteiten en zijn de zalen en de toegang aangepast aan de eisen van deze tijd. ‘Je moet er tegenwoordig meer dingen omheen organiseren om de wedstrijd met de streamingdiensten te blijven winnen.’
Een filmtheater ingrijpend verbouwen dat pas tien jaar bestaat? Het lijkt overbodige luxe, maar voor The Movies Dordrecht is het pure noodzaak. In 2013 opende het complex met vier filmzalen en een restaurant, gelegen in een pittoresk gedeelte van de binnenstad. Dordrecht beschikte op dat moment slechts over één filmzaal in de schouwburg, dus de 400 stoelen van The Movies waren meer dan welkom. Toen opende Kinepolis in 2016 een vestiging aan de rand van de stad en was The Movies plots een maatje te groot geworden.
In 2018 sloot het restaurant al. Toen dat in 2021 weer tijdelijk en succesvol terugkeerde, ditmaal door derden gerund, besefte directeur Geert ter Steeg dat er wat diende te gebeuren. ‘We moesten opnieuw voor tien jaar een huurcontract afsluiten. Dat betekent concreet dat je goed moet nadenken of je de huursom nog wel wilt of kunt betalen. Voor mij was het toen duidelijk dat als we de restaurantfunctie terug zouden halen, ik die uit handen zou moeten geven aan een externe partij. Ik kan wel mijn uiterste best doen om iets moois van de horeca te maken, maar het is niet mijn expertise.’
'Het is best een gewaagde stap om een goede merknaam los te laten.'
Naamswijziging
Die externe partij werd Dennis van Buuren, horecaondernemer met meerdere zaken in Dordrecht. De twee kenden elkaar al uit het bestuur van de Dordrechtse winkeliersvereniging. Van Buuren stelde voor om de balans tussen film en horeca meer gelijkwaardig te maken. Dan moest ook de naam The Movies verdwijnen, wist hij. ‘Het is marketingtechnisch best een gewaagde stap om een goede merknaam los te laten en een naamswijziging door te voeren. Maar we hebben het toch gedaan, met eigen branding en huisstijl om de vernieuwing te accentueren. Het wordt nu De Witt, naar de gebroeders De Witt die hier in de zeventiende eeuw op school hebben gezeten.’
De Witt komt in een complex met een lange historie. Aan de Nieuwstraat staat een monumentaal pand uit de achttiende eeuw waarin voorheen het restaurant van The Movies gevestigd was. In de negentiende eeuw werd er een HBS aan vast gebouwd, waarvan de façade een beschermde status geniet. In 2013 werd daarachter nieuwbouw voor de vier bioscoopzalen gerealiseerd. Van die vier blijven de twee zalen op de eerste verdieping ongemoeid, al krijgen die wel laserprojectie. Op de begane grond wordt één zaal opgeofferd voor een ruime keuken. De tweede, grotere zaal op de begane krijgt een make-over voor multifunctionele taken.
- lees verder onder de advertentie -
Geert ter Steeg
Geert ter Steeg toont HFN de desbetreffende zaal, nu goed voor 99 stoelen. Dat worden er minder: er komt een ander stoelenplan om meer beenruimte te creëren. Bovendien kunnen de voorste twee stoelenrijen straks weggewerkt worden in een kast onder het doek. Dat levert extra ruimte op voor voorstellingen met livemuziek. Ter Steeg: ‘De presentatie van film kan en moet aantrekkelijker. Je moet er tegenwoordig meer dingen omheen organiseren om de wedstrijd met de streamingdiensten te blijven winnen. Dat is het grootste verschil met 2013.’
Cinema on demand
Film op verzoek is daarvan een voorbeeld. Hier heeft De Witt straks een aparte filmlounge voor gereserveerd, waar gezelschappen een privévoorstelling kunnen boeken. Ook komt er een bredere mix in de programmering, met meer lezingen, cursussen en live-events. ‘En we gaan met deze restyling veel meer aandacht aan de horeca besteden. Dennis en ik hebben verschillende filmtheaters in Nederland bezocht, en dat concept zien we in de rest van Nederland ook toenemen. Denk aan de Boogie Nights dansavonden in KINO, die bewijzen dat je ook een feestje van een filmvoorstelling kunt maken. Voor dat alles heb je sfeer nodig, een bepaalde seating én goede horeca.’
‘Het wordt een niveau horeca dat ik nog niet eerder in een filmtheater ben tegengekomen.’
Naast KINO als voorbeeld van een sterk concept, noemt Ter Steeg ook het Louis Hartlooper Complex in Utrecht als een geslaagde mix van film en horeca. ‘Je ziet daar dat qua volume van het gebouw film de overhand heeft, maar de horeca-intensiteit is heel hoog en heeft een enorme aanzuigende werking. In Maastricht is datzelfde kunstje nog eens overgedaan met Lumière. Dan zie je dat een aantrekkelijk horecaconcept heel belangrijk is om de cultuurfunctie daarachter te kunnen schragen.’
Radicaal gesloopt
Vanuit het nieuwbouwgedeelte lopen we naar het gebouw met de monumentenstatus aan de Nieuwstraat. Daar zal op de begane grond een groot restaurant met bar dominant zijn. In tegenstelling tot tien jaar geleden mogen voor De Witt nu grotere bouwtechnische ingrepen gepleegd worden, zoals openslaande deuren naar de tuin. Belangrijk voor een toekomstige terrasfunctie. Ter Steeg: ‘De horecavoorziening heeft zichzelf al bewezen en er mag nu veel meer van de gemeente dan voorheen. Het bargebied wordt een stuk groter en krijgt veel meer connectie naar de tuin toe.’
In 2013 was op deze centrale plek in het pand een entree gerealiseerd die nu radicaal gesloopt is. ‘Er komt nu een compleet nieuwe façade die meer ruimte oplevert en die ons de gelegenheid geeft om op de eerste verdieping een tweede lounge met bar en balkon te creëren. Dit is om filmbezoekers een eigen plek te geven wanneer beneden de tent vol zit met dinerende gasten. Dan bijten die twee groepen elkaar niet, ze versterken elkaar. In die bovenbar wordt het straks leuk om na de voorstellig wat langer te blijven hangen. Ook de ticketvoorzieningen worden in dit nieuwbouwgedeelte geïntegreerd.’
Dennis van Buuren
Naar buiten toe opereert De Witt straks als één geheel, maar voor de exploitatie is het pand opgeknipt in twee huurcontracten. Er zitten dus twee verschillende bedrijven achter, met elk een eigen exploitatie, legt Ter Steeg uit. ‘Toen we hier begonnen modelleerden we ons businessmodel vooral naar hoe The Movies Amsterdam dat deed. Maar het werd snel duidelijk dat we in Dordrecht met een ander publiek en een andere marktwerking te maken hebben. Nu doen we veel meer op eigen initiatief. Een zelfstandige Movies in combinatie met een Kinepolis had in dit gebied niet meer gewerkt.’
Twee trekkers
De vraag aan horecapartner Dennis van Buuren: wordt De Witt straks een restaurant met filmzalen, of een filmcomplex met horecafaciliteiten? ‘Dat is voor ons inderdaad de hoofdvraag: wordt straks film de aanjager? Ik denk in het begin zeker, gezien de uitstekende reputatie van Geert en The Movies. Maar ik verwacht ook dat die horeca straks een zelfstandige, aantrekkende werking gaat hebben, zodat we twee trekkers hebben in één gebouw. En dan krijg je in plaats van ondersteuning, versterking. Geert bestierde voorheen het hele complex alleen, en ik denk dat onze samenwerking voor een jeugdige impuls zorgt. Ik ben zelf 27, de gemiddelde leeftijd van het team is nog lager. Dus daar zit veel energie in.’
Van Buuren en Ter Steeg gaan ervan uit dat De Witt straks de inwoners van Dordrecht iets kan bieden dat ze elders in de stad niet zullen vinden. Van Buuren: ‘We hebben een basiskaart gecreëerd op basis van de Franse keuken met invloeden uit het Midden-Oosten. Dat gaan mensen hier best spannend vinden. Het wordt de eerste plek voor natuurwijn in Dordrecht én er komen twaalf bieren van de tap.’ Ter Steeg, enthousiast: ‘Het wordt een niveau horeca dat ik nog niet eerder in een filmtheater ben tegengekomen.’
De twee dromen al hardop van een cultuurhotspot met uitstraling naar de hele regio toe, en wellicht de rest van het land. Van Buuren: ‘De kracht van deze plek is dat we hier precies tussen het Dordrechts Museum, de Kunstkerk en het Hof van Nederland in zitten. Je krijgt straks een cluster in de binnenstad met culturele functies die elkaar versterken.’
Vanuit zijn horeca-ervaring weet Dennis van Buuren dat De Witt straks moet uitblinken in kwaliteit, originaliteit en klantvriendelijkheid. ‘Het verschil wordt gemaakt door de optelsom. De drempel voor horeca is lager dan voor film, dus is het belangrijk dat de verschillende teams oprecht geïnteresseerd raken in elkaars vakgebied. Ik wil dat mijn horecateam bezoekers straks ook aanspreekt op hun filmbezoek. Wanneer zo’n dynamiek erin komt, gaan we hier een heel mooie plek krijgen.’