OP LOCATIE
Vue Enschede voortvarend van start

De twintigste bioscoop van Vue in Nederland in het voormalige postkantoor in Enschede.

Een rondleiding door theatermanager Angelina Casci

Touren door de nieuwe bioscoop van Vue

Aan het eind van een roerig jaar opende Vue in december een nieuwe vestiging in Enschede. Er waren binnen het bedrijf zorgen over de energiekosten, het personeelsgebrek en natuurlijk het deels wegblijven van het publiek na de coronaheropening. Toch ging Vue Enschede voortvarend van start. Niet alleen dankzij hitfilms als Avatar: The Way of Water, De Tatta’s en Puss in Boots: The Last Wish, maar ook omdat de bioscoop een toegevoegde waarde is voor de hoofdstad van Twente.

De twintigste bioscoop van Vue in Nederland is gevestigd in het voormalige postkantoor aan de Boulevard 1945. Enschede kwam flink gehavend uit de oorlog tevoorschijn en het postkantoor geldt inmiddels als een monument van de wederopbouwperiode. Dat betekent dat er aan de verbouwing beperkingen waren opgelegd. Zo moest de gevel ongemoeid blijven, inclusief de hoge ramen van de centrale hal waar vroeger de loketten waren. Het gevolg is dat de bioscoop op de begane grond een grote centrale ruimte heeft waar veel plek is voor ticket- en snackverkoop. De Preview Bar nodigt uit om na de voorstelling nog wat langer te blijven.

Theatermanager Angelina Casci kan alleen maar tevreden zijn met de manier waarop de verbouwing tot stand is gekomen. ‘Het is fijn dat de grote ramen nog steeds open zijn. Er komt nu zoveel daglicht binnen. Een leuk detail is het glas in lood uit het oorspronkelijke gebouw dat nu in de ramen zit verwerkt. De verbouwing is in nauw overleg met de gemeente tot stand gebracht, want dit is toch een stukje geschiedenis van Enschede. Oudere bezoekers kennen het nog echt als het postkantoor.’

Foto Mark van den Tempel.

‘Ik probeer eerlijk te zijn naar iedereen.’

angelina casci

Casci is met 26 jaar een van de jongste theatermanagers van Nederland. Ze komt uit de horeca en werkte eerder als servicemedewerker voor Kinepolis. ‘Zo ontdekte ik dat ik de bioscoopbranche geweldig vond. En dan vooral het contact met bezoekers: mensen helpen en ze een fijne avond bieden. Tijdens corona zag ik een advertentie van Vue. Ik heb gesolliciteerd naar de functie Assistent P&O en werd aangenomen. Zo heb ik zelf ons hele team helpen samenstellen.’ Toen de theatermanager opstapte kon Casci doorschuiven naar die functie.

Freestyle
Angelina woont zelf in Enschede en herkent de toegevoegde waarde van Vue voor de stad. ‘We zitten pal tegen het centrum aan, direct naast het casino en op twee minuten lopen van het uitgaansgebied. Ook denk ik dat Duitsland een goede markt voor ons kan zijn. Enschede zit aan de grens met Gronau en in het weekend komen hier best veel Duitsers shoppen of de markt bezoeken. We hopen dat ze er dan een combinatie-uitje van gaan maken met film, want zulke luxe stoelen als hier hebben ze daar niet. Ik vind dat we ons verder moeten ontwikkelen door eventueel Duitse films te gaan draaien. Poolse films vertonen we nu ook al en dat loopt best goed.’

- lees verder onder de advertentie -

Enschede kwam flink gehavend uit de oorlog tevoorschijn en het postkantoor geldt inmiddels als een monument van de wederopbouwperiode.

Ze gaat voor door de hal, waar de centrale Preview Bar aan de ene kant een echte horecafunctie vervult en aan de andere kant de food & beverage-klanten bedient. Daar staan onder meer vier Freestyle-machines, die een groot aantal verschillende frisdranksmaken kunnen leveren. Popcorn wordt er vers gebakken in het zicht van de bezoeker. ‘Dat vinden de mensen belangrijk en kids vinden het helemaal geweldig. Voor hen is dat al een uitje.’ Voor de bezoekers van de Preview Bar zijn er onder de grote buitenramen comfortabele zitjes gemaakt. ‘Onze bar is wat langer dan die in Vue Nijmegen, omdat we hier meer ruimte hebben. Zaterdagavond stond ik hier ook, en dan merk je dat de bezoekers het hier echt naar hun zin hebben.’

Bezuinigingsplan
Onderweg naar de zalen passeren we een toiletgroep waarvan de toegangsverlichting vanzelf uitgaat wanneer er een tijdje geen bezoeker is geweest. Het is een van de besparingen waarmee Vue de fors gestegen kosten probeert terug te dringen, legt Casci uit. ‘Elk Vue-theater moet een plan schrijven om te kijken hoe er bezuinigd kan worden. Als manager kijkt je dan naar kleine dingen, zoals: hoe laat doen wij de lampen en alle schermen uit? Daar probeer ik vervolgens met alle supervisors structuur in aan te brengen.’ Aan sommige dingen wordt niet getornd. ‘Bij een volle zaal de temperatuur een graad lager zetten doen we niet. Daar krijg je gegarandeerd klachten over.’

‘Onze bar is wat langer, omdat we hier meer ruimte hebben.’

ANGELINA CASCI

De bar in Vue Enschede.

Vue Enschede telt negen zalen met in totaal 660 stoelen. Daarvoor moest er wel een extra constructie naast het bestaande gebouw verrijzen, de box genaamd. Vanaf de straatkant is die niet te zien, je moet echt helemaal om het pand heen lopen om die te kunnen bekijken. De eerste verdieping telt drie zalen met ongeveer honderd zitplaatsen. Daar is ook een loungegedeelte met zicht over het naastgelegen plein, een prima plek om even met een consumptie te gaan zitten. ‘Hier wordt in het weekend echt goed gebruik van gemaakt wanneer het beneden vol is. Komende week komt onze etaleur het nog wat gezelliger maken. Ik mis nog wel wat groen.’

Online server
Op de tweede etage zitten vier kleinere zalen van elk 44 stoelen, plus de grote zalen 4 en 5. We gaan een van de grote zalen binnen, waar de belangrijkste troef van Vue direct in het oog springt: de elektrisch verstelbare stoelen. Alle zalen zijn ermee uitgerust en er wordt geen meerprijs voor berekend. Nu ook Vue merkt dat na corona niet al het publiek is teruggekeerd, lijkt het concern goed gegokt te hebben door kwantiteit in te ruilen voor kwaliteit. Het zitcomfort is aanzienlijk, de bediening eenvoudig. Het bijbehorende tafeltje kan alle kanten opdraaien. Casci: ‘Voor een lange film als Avatar: The Way of Water is dit kijkgemak echt ideaal. Zelf vind ik het ook prettig dat de stoelen je een eigen space bieden. In sommige andere bioscopen voel je de aanwezigheid van anderen veel sterker dan hier.’

Schoonmaken kost misschien iets meer tijd, maar met minder stoelen valt dat tegen elkaar weg. Het is ook maar net wat er draait, vertelt Casci. ‘Na een voorstelling van Titanic hoeven we bijna niks te doen, maar na een Bon Bini is het regelmatig een slagveld. Wij gebruiken rugstofzuigers, dat werkt heel gemakkelijk. Daarna een doekje over de tafels en het leer en het is weer schoon.

Met name bij de kleine zalen is er veel belangstelling voor verhuur. Daarvoor moet het personeel wel het nieuwe bedieningssysteem goed beheersen. Casci legt uit wat daar zo bijzonder aan is. ‘Het staat volledig online, dat is nog wel even wennen. Via een website log je in op de server van de zaal en kun je de film pauzeren of opnieuw inladen. In Nijmegen zijn er ook al een paar zalen die zo worden aangestuurd, maar wij zijn de eerste bioscoop met een volledige online bediening.’

‘Na een voorstelling van Titanic hoeven we bijna niks te doen, maar na een Bon Bini is het regelmatig een slagveld.'

De projector in de grote zaal zou eventueel nog via handbediening gestart kunnen worden, maar in de praktijk gebeurt dat ook online. ‘Als er zich hier een probleem voordoet dat ik niet kan oplossen, bel ik de storingsdienst die in de server kijkt. Zij zijn 24 uur bereikbaar. Heel prettig voor de supervisors wanneer er geen management aanwezig is.’   

Champagne wall
We drinken nog even koffie met uitzicht op de Boulevard 1945. Casci vertelt over het succes van haar eerste Ladies Night: Magic Mike’s Last Dance in tien uitverkochte zalen. De organisatie daarvan is wat ze zo mooi vindt aan haar job. ‘Bioscoop is horeca én entertainment, en het plannen van zo’n event vind ik geweldig. Ik was al ruim twee maanden van tevoren begonnen en heb best wel veel bedrijven benaderd. De goodiebag komt van het hoofdkantoor, maar de markt met standhouders stel ik zelf samen. De deejay, de photo booth en de champagne wall moet ik ook allemaal regelen.’

Casci zit nu nog in het traject van theatermanager. Bij lastige kwesties kan ze een beroep doen op een buddy die het hoofdkantoor heeft toegewezen, in dit geval een area manager. ‘Als ik er dan even niet uitkom en haar mening wil, krijg ik direct feedback.’ Onderling zijn de theatermanagers verbonden in een eigen appgroep.

Angelina denkt dat haar leeftijd absoluut in haar voordeel werkt. ‘Ik ben zelf nog best jong dus snap hoe jongeren denken. Dat heeft me geholpen om een goed team samen te stellen. Ik probeer eerlijk te zijn naar iedereen toe, maar voor de zekerheid heb ik ook een mystery box ingesteld, een fysieke ideeënbus waar medewerkers suggesties voor eventuele veranderingen kunnen achterlaten, maar ook anoniem een vraag kunnen stellen. Want ieders mening telt.’ Ze lacht tevreden. ‘Het is één team, één taak.’

Door Mark van den Tempel