leader

Misverstanden

Kortgeleden had ik een telefonische interviewafspraak met twee middelbare scholieren. Ze waren bezig met hun profielwerkstuk voor 5 havo en wilden mij als 'deskundige' wat vragen stellen. Over de veranderingen in de filmindustrie en de invloed van streamingdiensten op bioscopen. Ik krijg vaker van dit soort verzoeken. Al was het door corona wel een tijdje geleden dat er door scholieren of studenten werd aangeklopt. Maar de dames hadden zich vrij goed voorbereid en dat praatte een stuk gemakkelijker. Toch gebeurde halverwege het gesprek het onvermijdelijke. Ze vertelden mij hoe ze ook op hun middelbare school, gelegen in het westen van het land, wat verkennende vragen hadden gesteld. Aan leeftijdsgenoten en - als ik het goed heb begrepen - wat docenten. Uit de reacties was gebleken dat een grote groep lijkt te denken dat het binnen afzienbare tijd afgelopen is met de bioscoop. Omdat er steeds minder mensen naar de film gaan...

Ik reageer in dat soort gevallen eigenlijk altijd met mijn standaardantwoord. Dat ik in deze sector begon in de jaren 90 op het moment dat er in Nederland maar 13 miljoen mensen per jaar naar de film gingen. En dat het in 2019 was gegroeid naar 38 miljoen bioscoopbezoeken. Ik leg dan ook altijd direct uit hoe dat is gekomen - onder meer door investeringen in nieuwe theaters en nieuwe technieken en door de grote diversiteit aan theaters - en dat de bioscoop in de meer dan 125 jaar dat het medium bestaat vaker voor hete vuren heeft gestaan. Ik voegde daar nu aan toe dat corona inderdaad een aanslag heeft gepleegd op de sector en het vertrouwen. Maar dat ik geloof in de veerkracht van de bioscoop.

De twee scholieren snapten de uitleg (hoe ze het gaan opschrijven moet later blijken), maar ik merkte dat er iets aan mij knaagde. Ook in de dagen erna.

Niet dat ik mijn vertrouwen in het medium aan het kwijtraken ben. Maar dat ik mij afvraag waarom de sector de handschoen niet oppakt. En blijkbaar niet in staat is met een goed en regelmatig pr-offensief, en met het gezamenlijk promoten van een uniek medium, die hardnekkige misverstanden en vooroordelen uit de weg te ruimen. Want als je publiek denkt dat het niet goed met je gaat (terwijl dat dus niet zo is), wat betekent dat dan op de lange termijn?

Jeroen Huijsdens

hoofdredacteur