marketing

Nationale Bioscoopbon pakt uit met cadeaukaart voor promoties

Filmbon wordt digitaal

Copyright Nationale Bioscoopbon

De Filmbon, een van de manieren die distributeurs hebben om hun nieuwste films te promoten, wordt voortaan digitaal. De mogelijkheden van de actiecadeaubon worden daardoor veel uitgebreider.

Jarenlang werd de Filmbon uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. De kartonnen cadeaukaart kon worden ingezet bij prijsvragen en allerlei andere soorten promotieacties. De nieuwe digitale Filmbon wordt voortaan verzorgd door de Stichting Nationale Bioscoopbon en stelt distributeurs en eventuele campagnepartners in staat de actiecadeaubon veel effectiever af te stemmen op de specifieke doelgroep van de film.

Prachtige oplossing
De verandering volgt op de algemene vernieuwing en herpositionering van de Nationale Bioscoopbon, die al in juni dit jaar in gang werd gezet. In samenwerking met Selmore Creative Agency en digital agency DotControl werd toen een nieuwe digitale cadeaukaart gelanceerd, die de gulle gever met gifjes en stickers net zo mooi kan maken als hij of zij zelf wil. ‘Met de techniek die daarachter zit,’ vertelt Ivar Schutte, algemeen directeur van Stichting Nationale Bioscoopbon, ‘bouwen we nu ook een aantal andere producten. Een daarvan is de Filmbon. Toen de NVBF zag wat we met de Nationale Bioscoopbon aan het ontwikkelen waren, was de conclusie al heel snel: dat zou ook een prachtige oplossing zijn voor het promotiemiddel dat de Filmbon is.’

‘Het grote voordeel ten opzichte van de oude, papieren cadeaukaart is dat de distributeur de bon volledig in de stijl van de film kan opmaken.’

De Filmbon werkt dus voortaan, net zoals de Nationale Bioscoopbon, als een voucher die in de bioscoop kan worden ingewisseld voor een bioscoopkaartje. Schutte: ‘Het grote voordeel ten opzichte van de oude, papieren cadeaukaart, is dat de distributeur de bon volledig in de stijl van de film kan opmaken. De nieuwe Filmbon bestaat uit acht vakjes die je helemaal in kunt vullen zoals je zelf wilt: kleuren, tekst, linkjes, filmpjes, de trailer… alles kan.’ De Filmbon is dus voortaan in principe digitaal. ‘Maar we zijn niet rigide. Komt het een keer voor dat mensen toch graag een fysieke kaart willen, dan kunnen we dat doen. Je hebt dan alleen niet de kracht en mogelijkheden van dat nieuwe digitale product.’

Sinterklaas
De aftrap wordt in september gegeven met een eerste Filmbon-nieuwe stijl van Just Entertainment en A.S. Watson, de moedermaatschappij van drogisterijketen Kruidvat. Samen promoten zij De grote Sinterklaasfilm: gespuis in de speelgoedkluis, die vanaf 5 oktober in de bioscopen draait. Kruidvat zal de Filmbon voor een tientje (volwassenen) of 6,50 (kinderen) aanbieden, waarna hun klanten de bon kunnen inwisselen voor een regulier 2D-ticket. Dat kan in alle bioscopen en nagenoeg alle filmtheaters in Nederland in de periode dat de film in de theaters draait. ‘Wat je precies met de kaart kunt bepaalt de distributeur natuurlijk helemaal zelf. Die betaalt immers voor de promotieactie. Soms geeft de kaart een korting, maar je kunt ook kaarten ter waarde van een tientje gratis weggeven, als relatiegeschenk bijvoorbeeld.’

'De digitale Filmbon-nieuwe stijl is een uitgelezen manier om een film digitaal te promoten en voortaan voor alle distributeurs beschikbaar.'

De eerste actie laat vooral heel goed zien wat er allemaal mogelijk is met de vernieuwde Filmbon. De actiecadeaubon van Just en Kruidvat voor de Sinterklaasfilm is straks helemaal in de stijl van de film opgebouwd met een trailer, een speciaal videobericht van Party Piet Pablo, de synopsis enzovoort. ‘Een beetje zoals de digitale krant voor de Harry Potter-films destijds’, lacht Schutte. ‘Alles beweegt!’

De digitale Filmbon-nieuwe stijl is een uitgelezen manier om een film digitaal te promoten en voortaan voor alle distributeurs beschikbaar. De eerste aanvragen stromen al binnen, volgens Schutte.

Door Barend de Voogd