INTERVIEW

Errol Nayci

'Ik wil verhalen en werelden creëren die je, zeker in de Nederlandse film, nog niet eerder hebt gezien.'

Ambitieuze producent Errol Nayci denkt altijd in kansen

'We kunnen in Nederland meer dan we zelf denken'

Producent Errol Nayci barst van de ambities en legt de lat altijd hoog, voor zichzelf en voor anderen. De eerste productie waar hij aan meewerkte was Karakter, die een Oscar won. Deze zomer draaide Nayci in het Caribisch gebied de actiethriller Invasie: 'Ik weet steeds beter wat mijn stem en signatuur zijn.'

De meeste jongvolwassenen die in 1982 E.T. zagen, moesten vooral huilen en werden overrompeld door de magische wereld die regisseur Steven Spielberg op het witte doek had getoverd. Maar de toen twaalfjarige Errol Nayci dacht ook iets anders toen hij na zijn zoveelste bezoek aan de Rembrandt-bioscoop aan de Oude Gracht in zijn woonplaats Utrecht de bioscoop uitliep.

'De film maakte uiteraard diepe indruk', vertelt hij vier decennia later. 'Maar ik realiseerde mij toen pas hoe lang de lijst met namen op de aftiteling was. En hoeveel mensen er dus hadden meegewerkt aan het realiseren van die film. En ik wist één ding: dat wil ik ook!'

Errol Nayci (rechts) op de set van Invasie / Foto Sjoerd Hilckmann - Storytellers

'Zorg dat er op de set iemand is die mooie stills maakt. Snap wat de waarde is van pers op een set.’

Errol Nayci

Na de middelbare school meldde Nayci zich aan voor de opleiding productie bij de Filmacademie in Amsterdam. Zijn stage liep hij halverwege de jaren negentig bij First Floor Features, het toentertijd machtige bedrijf van Dick Maas en Laurens Geels. Het waren de gloriejaren van FFF, dat uitstekend boerde met de succesvolle Flodder-reeks en toen werkte aan een epische boekverfilming die drie jaar later een Oscar zou winnen.

Groot dromen
'Na mijn stage kreeg ik een baan aangeboden als hoofd projectontwikkeling', vertelt de producent. 'Ik ben vertrokken voordat First Floor in een negatieve spiraal belandde door geldproblemen en conflicten. Ik heb vooral geleerd om in kansen te denken: de sky was de limit in onze factory in Almere. Iedere dag overheerste het gevoel dat hier iets heel bijzonders gebeurde. Dat is ook het gevoel waarmee iedereen die er toen bij was aan die periode terugdenkt.'

Van producent Laurens Geels leerde Nayci ook om groot te durven dromen. 'Ik ben niet dit vak in gegaan om dingen te bedenken die al eerder zijn gemaakt. Ik wil verhalen en werelden creëren die je, zeker in de Nederlandse film, nog niet eerder hebt gezien.' Uit de FFF-tijd kent hij ook Fedja van Huêt, die onlangs rollen speelde in Nayci’s tv-serie Hoogvliegers en nu dus ook in Invasie. ' Hij is mijn lucky charm. En hij vertrouwt erop dat het goed komt als ik hem vraag voor een project.'

Leerzame periode
Nayci tekende eind jaren negentig met zijn bedrijf Get Reel Productions voor een aantal opvallende films uit die periode. Hij coproduceerde het Belgische Iedereen beroemd!, dat voor een Oscar werd genomineerd, en De grot, een van de eerste bioscoopfilms van Martin Koolhoven. Het Duitse oorlogsepos Rosenstrasse werd in 2003 bekroond met een European Film Award als beste productie van het jaar.

'Makers zijn zelden bezig met de vraag: hoe gaan we verkopen wat we nu aan het maken zijn, en aan wie precies? Dat is de manier waarop distributeurs en exploitanten naar films kijken.’

Daarna verdween de producent tien jaar achter de schermen. Eerst werkte Nayci als salesmanager bij Walt Disney, in de jaren dat de distributeur megahits als Pirates of the Caribbean 3 en Ratatouille uitbracht. Vervolgens verplaatste hij zijn werkveld naar marketing: als freelancer hielp hij grote titels als Alles is familie, De Heineken ontvoering en Alleen maar nette mensen in de markt te zetten.

'Een zeer leerzame periode', noemt de nu 52-jarige Nayci deze zijweg in zijn carrière als producent. 'Makers zijn zelden bezig met de vraag: hoe gaan we verkopen wat we nu aan het maken zijn, en aan wie precies? Dat is de manier waarop distributeurs en exploitanten naar films kijken. Natúúrlijk moeten regisseurs en schrijvers tijdens het maakproces hun keuzes maken vanuit hun artistieke integriteit. Maar je wilt óók dat er, als je klaar bent, mensen op afkomen.'

Eigen stem en signatuur
Nayci pleit ervoor dat er in de Nederlandse filmwereld beter van tevoren over zaken als marketing en publiciteit worden nagedacht. 'Zorg dat er op de set iemand is die mooie stills maakt. Snap wat de waarde is van pers op een set. Maak vanaf het begin goed gebruik van social media om je film of serie in de markt te zetten. Makers en promotors zijn niet twee verschillende teams: ze moeten vanaf het begin meer samen optrekken en overleggen.'

'Ik wil verhalen en werelden creëren die je, zeker in de Nederlandse film, nog niet eerder hebt gezien.'

Errol Nayci 

Fedja van Huêt in Invasie / Foto Sjoerd Hilckmann - Storytellers

Als producent is Nayci sinds deze leerzame jaren ook meer uitgesproken geworden. 'Ik weet beter hoe ik mijzelf wil profileren, wat mijn stem en signatuur zijn', legt hij uit. 'Een film moet herkenbaar zijn, geen inwisselbaar duizenddingendoekje. Als een film geen duidelijk profiel heeft, kan een distributeur hem ook niet goed verkopen en in de markt zetten.' Invasie moet een grote blockbuster worden, een film zoals Nederland lang niet meer heeft gezien. 'Dit moet het soort film worden waar jongens van zestien in Pathé De Munt met veel plezier een kaartje voor kopen. Omdat ze weten dat ze een fantastische avond gaan hebben. Omdat ze weten dat ze iets gaan zien dat ze nog niet eerder hebben gezien.'

Kwestie van vertrouwen
Invasie is het meest ambitieuze speelfilmproject van Nayci's huidige productiehuis Storytellers Film & TV tot nu toe. In de film worden Curaçao en Aruba na een ogenschijnlijk klein politiek incident onverwacht aangevallen door het buurland Veragua. Het conflict escaleert in rap tempo en zet een kettingreactie aan gebeurtenissen in werking. Drie jonge mariniers moeten in deze heksenketel het verschil zien te maken.

Naast Van Huêt spelen Tarikh Janssen, Gijs Blom, Ortál Vriend en Gijs Scholten van Aschat de hoofdrollen. De opnamen vinden plaats op Aruba, Curaçao, Saba en in Nederland. Storytellers werkt samen met de Koninklijke Marine die de opnamen logistiek en materieel ondersteunt.

- lees verder onder de advertentie -

‘Makers en promotors zijn niet twee verschillende teams: ze moeten vanaf het begin meer samen optrekken en overleggen.'

De samenwerking met de marine doet denken aan de manier waarop producent Jerry Bruckheimer de Top Gun-films maakte. 'We hebben van tevoren met de marine gesprekken gehad over de uitgangspunten van het verhaal', legt Nayci uit. 'Ze leveren geen financiële bijdrage aan het project, maar stellen materiaal en manschappen beschikbaar. Wij plannen onze opnamedagen in tijdens hun oefeningen. En wij passen ons draaischema aan op hun logistieke operaties.' Verder hebben de makers van de film volledige 'redactionele onafhankelijkheid', benadrukt de producent. 'Het is een kwestie van vertrouwen, aan beide kanten.' 

Vlinders in de buik
Nayci is een paar dagen in Nederland tijdens ons eerste gesprek maar keert snel weer terug naar Aruba waar regisseur Bobby Boermans op de Caribische zee een achtervolging met een patrouilleschip van de marine heeft gedraaid. 'Bobby en ik zaten 's avonds rushes te kijken op onze monitor en knepen elkaar in de arm: zijn we dit nou écht aan het draaien? Dit soort shots zijn in Nederland nog nooit gedraaid.' De producent vindt het jammer dat er zelden actiefilms in de Nederlandse taal worden gemaakt, al erkent hij direct dat hij schatplichtig is aan Dick Maas. 'Hij is en blijft een pionier in dit genre. We mikken op het gevoel van de oude comic books vol cliffhangers. We krijgen vlinders in onze buik van de beelden en hopen dat dat ook bij het bioscooppubliek het geval zal zijn.'

In het argument dat Nederland te klein zou zijn voor films in dit genre gaat Nayci niet mee. 'Ja, we spelen graag op zeker. En de budgetten kunnen niet concurreren met Hollywood', erkent hij. 'Maar moeten we daarom genoegen nemen met een filmindustrie waarin het grootste deel van de commerciële markt uit romantische komedies bestaat? Ik weiger mij daarbij neer te leggen. We kunnen veel meer dan we zelf denken.' Met de NPO-serie Hoogvliegers bewees Nayci al dat lage budgetten niet per se een beperking hoeven te zijn. 'Als Invasie het succes wordt dat ik voor ogen heb, dan geeft dat jonge makers hopelijk moed de lat ook hoog te blijven leggen.'

Door Robbert Blokland

Foto’s Sjoerd Hilckmann / Storytellers