in beeld

Bioscopen gaan een spannend najaar tegemoet

Optimistische bioscoopondernemers

Foto Shutterstock - Stock-Asso

Een releaseschema met minder blockbusters dan gehoopt, hoge gasprijzen en een virus dat richting de herfst weer lijkt op te laaien, genoeg om een bioscoopondernemer hoofdpijn te bezorgen. Maar hoe kijken ze er zelf tegenaan? HFN vroeg het enkele onafhankelijke exploitanten. 'Het is in onze branche altijd hollen of stilstaan.'

Onafhankelijke bioscoopondernemers zijn over het algemeen hardwerkende en positief ingestelde mensen die tot het uiterste gaan om hun bedrijf overeind te houden. Ondanks tegenslagen blijven ze opvallend vaak geloven in voorspoed. En over tegenslagen kunnen de ondernemers uit het bioscoopbedrijf de afgelopen periode wel meepraten. Goed, ze kregen steun van de overheid. Maar ze moesten in de coronatijd wel meerdere keren hun deuren sluiten. En ondertussen blijven uitleggen dat de bioscoop ondanks de sterke opkomst van streamingdiensten geen uitstervend medium is.

Vervelende cocktail
Wie denkt dat de rust bij bioscopen na de coronapandemie weer is teruggekeerd, vergist zich. Na herstellend bezoek en goedgevulde zalen dankzij films als Top Gun: Maverick, Doctor Strange en Minions kijken exploitanten momenteel naar een releaseschema met weinig blockbusters. Bovendien zorgt de oorlog in Oekraïne nog steeds voor torenhoge gasprijzen. Iets waar je als exploitant met een groot bioscooppand en een winter voor de boeg ook niet bepaald blij van wordt. Tot slot is er nog dat vervelende virus, dat de afgelopen maanden weliswaar niet echt van zich deed spreken, maar in het najaar de kop weer gaat opsteken. Tenminste als we de experts mogen geloven. Maken bioscoopexploitanten zich geen zorgen over deze vervelende cocktail?

'Hopelijk komt een noodgedwongen sluiting nooit meer voor. Wat een vreselijke tijd was dat!' De reactie komt van Carlo Lambregts, de directeur-eigenaar van C-Cinema als we hem de drie pijnpunten voorleggen. 'Maar mocht het aantal besmettingen echt fors zijn, dan verwacht ik van de overheid deze keer wel echt een duidelijke regie. En een code per regio, zoals bij een verkeerslicht', verklaart de ondernemer met bioscopen in Roosendaal, Bergen op Zoom en Etten-Leur. Zijn collega Sander Hakbijl van De Bios in Drachten heeft duidelijk minder vertrouwen in de overheid. 'De beloofde routekaart is er nog steeds niet, dan is het lastig om het vertrouwen in de overheid te houden.'

Foto Shutterstock - Media Whale Stock

‘'Ik maak mij meer druk om de consument en de gasprijs.’

Albert Jan Vos

Albert Jan Vos, directeur-eigenaar van Luxor Cinemas met bioscopen in Meppel en Steenwijk gelooft niet dat er een lockdown zal komen zoals in 2020 en 2021. 'Simpelweg omdat vadertje overheid geen geld meer heeft om dit nog een keer te betalen.' Lichte beperkingen sluit Vos niet uit, 'maar wij zullen moeten leren leven met corona, want het gaat nooit meer weg.' Dat denkt ook Tom de Bont van het Heerenstraat Theater in Wageningen. Maar de manager van de bioscoop heeft wel gemerkt 'dat we heel goed in staat zijn om ons, samen met onze bezoekers, aan te passen aan de omstandigheden.'

Net als De Bont, vindt ook Hakbijl het lastig om vooruit te kijken. De directeur- eigenaar van de bioscoop in Drachten laat weten op dit moment 'weer te genieten van het ondernemen én van de plaats van ons bedrijf in de samenleving.' Hij denkt dat er zonder steunpakketten, geen beperkingen zijn op te leggen. 'De verantwoordelijkheid weer bij de ondernemer neerleggen is echt geen optie!'

De bioscoopexploitanten zouden geen ondernemers zijn als ze uit de negatieve corona-ervaring niet ook een voordeel zouden plukken. De Bont: 'Wij hebben de rijdiepte in alle zalen op anderhalvemeter laten staan. Dat beviel onze bezoekers zo goed, dat we het nu als service en comfort blijven bieden.' Ook Vos kijkt met de lessen op zak graag naar de toekomst. 'Als je nu nieuwe bioscopen bouwt, houd je rekening met de gevolgen van de pandemie. Het plaatsen van recliners heeft zo zijn voordelen gezien de afstand tussen de stoelen.'

Torenhoge gasprijs
En hoe zit het dan met die werkelijk torenhoge gasprijs? Hebben de exploitanten daar geen slapeloze nachten van? 'Heel eerlijk denk ik daar weinig over na', beweert Albert Jan Vos. 'De moderne bioscoopzalen zijn zo gemaakt dat zij geluidsdicht zijn. Daarmee behoren ze dus eigenlijk ook tot de best geïsoleerde ruimtes van Nederland. Al met al denk ik dat het met het gasverbruik in de zalen best meevalt.'

Dat mag zo zijn, maar De Bont van het Heerenstraat Theater is in ieder geval blij de gasprijs wel vast te hebben gezet. 'Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat we goed kijken naar mogelijkheden tot het besparen van gas', zegt hij. 'Het energievraagstuk staat op onze nieuwe locatie in de voormalige Aula van de Wageningen Universiteit en Research in ieder geval hoog op de prioriteitenlijst.'

Met de blik op de toekomst gericht zou het volgens Sander Hakbijl een goed idee zijn als de sector de handen ineen zou slaan om samen tot een cinema-neutraalplan te komen. 'Een plan zoals we destijds hadden bij de digitalisering. Branchebreed! Een plan waarbij bioscopen, brancheverenigingen, Filmfonds en overheden samenwerken om de gebouwen sneller energieneutraal te maken. De meeste bioscopen hebben platte daken. Daar is ook veel mogelijk met zonnepanelen.'

Van de exploitanten durft eigenlijk alleen C-Cinema's Carlo Lambregts toe te geven dat een verhoging van de ticketprijs wel eens onvermijdelijk zou kunnen zijn als gevolg van de hoge gasprijs. Maar zegt hij er direct bij: 'Gelukkig zijn wij niet de duurste bioscoop van Nederland en is er hiervoor nog wat ruimte. Maar voor de consument is het niet leuk.' En daar wringt ook de schoen wat Albert Jan Vos betreft: 'Ik maak mij meer druk om de consument en de gasprijs. Die gaat het komend kwartaal namelijk moeten afrekenen met de stroomleveranciers. Wat gaat dat betekenen, ook voor ons?'

- lees verder onder de advertentie -

Filmaanbod
Als corona en de gasprijs dan niet echt voor slapeloze nachten zorgen, hoe zit dat dan met het huidige filmaanbod? Wie zijn oor te luisteren legt in de wandelgangen vangt op dat exploitanten zich wel wat zorgen maken over de films. Niet zozeer het aantal films. Daarover hebben bioscopen niet te klagen. Dat beweegt zich alweer naar de aantallen van voor corona. Waar het in deze periode aan ontbreekt zijn de films die serieuze bezoekersstromen in beweging brengen.

'Het is een bijzondere situatie waar de branche zich momenteel in bevindt', vertelt Sander Hakbijl. 'Het herstel heeft echt tijd nodig.' Ook wat betreft het filmaanbod. Albert Jan Vos: 'Het is deels te verklaren doordat ook de productie heeft stilgelegen tijdens corona. Het gat valt tussen nu en half december.' Maar Hakbijl denkt dat er daarnaast ook nog iets anders te zien is. 'De marketingcampagnes lijken de diverse doelgroepen niet genoeg te prikkelen. Wellicht zou in aanvulling hierop een goede campagne vanuit de branchevereniging verandering kunnen brengen. Iets in de trant van: Het goedkoopste uitje in het donker.'

Over campagnes gesproken... Daar wil Albert Jan Vos nog wel iets over kwijt: 'Het ontbreken van een landelijke actie - waar de NVBF zich voor had moeten inzetten - is zeer pijnlijk. September en oktober lenen zich dit jaar als geen ander voor een grote prijsactie. Ook in Duitsland bundelen bioscopen de krachten. Ze organiseren er twee Nationale Bioscoopdagen in september met alle films voor vijf euro.' De reden daarvoor lijkt hem duidelijk. 'Ik verwacht een recessie na de zomer. De torenhoge prijzen die nu gevraagd worden voor uitgaan en dan met name in de horeca gaan invloed hebben op het koopgedrag van de consument. De bioscopen hebben hun entreeprijzen eigenlijk nauwelijks verhoogd. Dat moeten wij veel meer gezamenlijk uitdragen.'

''We zijn heel goed in staat om ons, samen met onze bezoekers, aan te passen aan de omstandigheden.'

Tom de Bont

Het aanbod mag dan achterblijven vergeleken met de jaren voor corona, in Wageningen zijn ze niet somber gestemd. De Bont: 'Door onze van Oscar- tot arthouseprogrammering kunnen we breed programmeren voor verschillende doelgroepen. Daarbij blijven we ons aanpassen op wat er om ons heen gebeurt. Wanneer het filmaanbod achterblijft zullen we nog meer van onze eigen kracht moeten uitgaan. We leggen dus nog meer de focus dan anders op onze eigen beleving en gastvrijheid die we bieden aan onze bezoekers. Dit hebben we immers volledig zelf in de hand.'

De ervaren Carlo Lambregts lijkt zich wat meer neer te leggen bij de situatie. 'Op het filmaanbod kun je als exploitant weinig invloed uitoefenen; er is veel of weinig filmaanbod. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Het is in onze branche altijd hollen of stilstaan. We moeten de rit uitzitten en hopen dat we genoeg vet op de botten hebben om dit vol te houden. Maar dat de bezoekers terugkomen, dat weet ik zeker.'