leader

Een goed begin

Een goede film begint met een goed script. Ik denk dat we het daar vrij snel over eens kunnen zijn. Dat je er ook een regisseur voor nodig hebt die zijn vak verstaat en goede acteurs, lijkt mij vrij duidelijk. Zoals ook een passende DoP en een goede production designer niet mogen ontbreken. Ach, waar heb ik het over: een goede film maken kan alleen als je als producent over de gehele breedte de juiste mensen op het juiste moment bij elkaar brengt. En toch is dat niet voldoende.

Geen enkele film kan zonder aandacht. Want hij moet wel opvallen. Zijn publiek vinden. Vroeger was die promotie het onbetwiste terrein van de filmdistributeur. Maar in het veranderende speelveld waarin producenten taken van distributeurs overnemen en distributeurs zich op het terrein van producenten begeven, de rol van de media is veranderd én men het geld heel efficiënt wil uitgeven, is het soms niet meer zo duidelijk wie de promotie nou doet. En vooral wanneer.

Daardoor kan het gebeuren dat je als nieuwsmedium wel een persbericht in je mailbox vindt dat een filmproductie is gestart, maar dat er geen fatsoenlijke foto's van de cast bij zitten (in de beeldcultuur van 2022 hè!). Als je al een persbericht krijgt dat de productie is gestart. En dat een van de acteurs via zijn socialmedia-account de boel niet al deelt. Alsof er geen plan ligt waarin precies staat wanneer welk persbericht eruit gaat, wanneer de persfoto's worden gedeeld - als die er al zijn - en wanneer het publiciteitsoffensief op zijn hoogtepunt moet zijn.

Gaat het dan helemaal niet goed? Natuurlijk wel. Er zijn producenten en distributeurs die het heel professioneel aanpakken. Zo weet Johan Nijenhuis elke keer wel weer iets te bedenken waardoor zijn nieuwe film in het nieuws komt. Ook Errol Nayci heb ik altijd een goed voorbeeld gevonden van een filmproducent die het spel goed begrijpt en er ook naar handelt. Dat zeg ik niet omdat hij ons tenminste ziet staan, maar omdat hij de waarde kent van een goede fotograaf op zijn set en van het tijdig informeren van de media, al dan niet in samenwerking met de distributeur. En van zijn momenten kiezen. Dat zorgt ervoor dat we je nu al kunnen vertellen over Nayci's ambitieuze filmproject Invasie, die volgend jaar in de bioscoop uitkomt.

Nu nog een keiharde premièredatum claimen waarmee de concurrentie met zachte hand terzijde wordt geschoven, zoals de majors al sinds jaar en dag doen met films waarmee ze succes willen afdwingen, en dan weten niet alleen de exploitanten, maar ook de bezoekers al wanneer ze deze bioscoophit kunnen verwachten.

Jeroen Huijsdens

hoofdredacteur