in productie
Hotel Sinestra

'De familiefilm Hotel Sinestra moet in december volle zalen gaan trekken.'

Productiehuis Keplerfilm mikt op eerste grote bioscoophit

De ultieme Home Alone-vibe

Het jonge productiehuis Keplerfilm maakte de afgelopen jaren een vliegende start met ambitieuze projecten als Buladó en Captain Nova. Nu zijn Derk-Jan Warrink en Koji Nelissen klaar voor hun eerste grote bioscoophit: de familiefilm Hotel Sinestra moet in december volle zalen gaan trekken.

Wie bij het woord 'filmproducent' nog denkt aan een afstandelijke oudere heer in pak met een dikke sigaar in zijn mond, zal verbaasd opkijken bij een ontmoeting met Derk-Jan Warrink (37) en Koji Nelissen (40), de twee mannen achter productiehuis Keplerfilm. Het duo achter opvallende recente films als de multiculturele Oscarinzending Buladó en het toegankelijk klimaatepos Captain Nova oogt jonger dan het is. In alles stralen ze een gretigheid en energie uit die ook hun films kenmerken. Uiterlijk zouden ze bijna door kunnen gaan voor studenten die slechts in Cannes zijn voor zon, zee en het spotten van sterren.

Derk-Jan Warrink (links) en Koji Nelissen / Foto Keplerfilm

'Je moet als producent het talent centraal stellen.'

Derk-Jan Warrink

Maar niets is minder waar. De badge van creatieve motor Warrink verraadt dat hij dit jaar zelfs de Producer on the Move is in Cannes, een netwerkprogramma dat opvallende Europese producenten in de spotlights zet. Zijn maatje Nelissen, het zakelijke brein achter Keplerfilm, is in Cannes voor gesprekken met potentiële coproducenten van nieuwe projecten en potentiële kopers voor hun nieuwste loot, Hotel Sinestra. Bovendien coproduceerden zij de Finse tragikomedie The Woodcutter Story, die voor het bijprogramma Semaine de la Critique werd geselecteerd.

Avond in de kroeg
De plannen voor een eigen productiehuis maakten de mannen al op de Filmacademie waar ze elkaar leerden kennen. Maar ze besloten gezamenlijk dat ze eerst vlieguren moesten maken en de filmwereld beter moesten leren kennen: Warrink werkte jarenlang bij Lemming Film, Nelissen verdiende zijn sporen bij Millstreet en Nijenhuis & Co. In 2016 achtten zij de tijd rijp om de grote stap te wagen en werd Keplerfilm opgericht.

'We hebben onszelf een avond lang in de kroeg opgesloten: voordat het licht weer aanging moesten we een goed idee hebben.'

Ze beginnen allebei hard te lachen bij de vraag waar die naam eigenlijk vandaan komt. 'We hebben onszelf een avond lang in de kroeg opgesloten: voordat het licht weer aanging moesten we een goed idee hebben', vertelt Warrink. De naam werd rond een uur of drie 's nachts bedacht: 'De klemtoon moest liggen op het feit dat we iets nieuws gingen doen en de Kepler-satelliet zoekt in het heelal naar planeten waar nieuw leven mogelijk is. Bovendien is het een fijne naam die in elke taal goed uit te spreken is. Dat leek ons gezien onze ambities ook belangrijk.'

Talent staat centraal
De jonge producenten hadden en hebben het gevoel dat te veel speelfilms in Nederland te weinig 'makersgedreven' zijn. 'Je moet als producent het talent centraal stellen', bepleit Warrink. 'Simpel gezegd: geef een regisseur of een scenarist met een goed idee alle vertrouwen en laat hem of haar meer zijn gang gaan. Het is volgens ons vooral de taak van een producent om een inspirerend maakproces te creëren. Daardoor kan een auteur of regisseur excelleren. Kijk naar de competitie in Cannes: vrijwel alle films zijn volgens die formule tot stand gekomen.'

Er is een gulden middenweg tussen rigide arthouse en mainstream publieksfilm, bewees het duo met Buladó - die in de lastige coronaperiode 50.000 bezoekers trok - en Captain Nova. De film won alle prijzen op Cinekid, maar had de grote pech dat een week na de release alle bioscopen weer dicht moesten voor de kerstlockdown van 2021. 'We zijn megatrots op die film en internationaal gaat de verkoop hartstikke goed', aldus Nelissen. 'Netflix heeft voor een groot aantal territoria de rechten gekocht. We mogen geen officiële cijfers delen, maar op die manier heeft Captain Nova alsnog een miljoenenpubliek bereikt.'

'Goede liveaction-films zijn zeldzaam in het jeugdsegment.'

Koji Nelissen

Op de set van Hotel Sinestra / Foto Martijn van Gelder

Oud Kurhaus
Keplerfilm krijgt komend najaar een herkansing: het is de bedoeling dat tijdens de kerstdagen Hotel Sinestra de grote Nederlandse bioscoophit gaat worden. De elfjarige Bobbie Mulder, bekend van NPO-hit De regels van Floor, speelt Ava die op vakantie in de Alpen in een boze bui wenst dat haar ouders (Elise Schaap en Jeroen Spitzenberger) er niet zouden zijn. Haar verbazing is groot als de wens de volgende dag uitgekomen blijkt te zijn.

Met een budget van 3,5 miljoen euro is Sinestra de grootste film die Kepler tot nu toe heeft gemaakt. De producenten ontwikkelden het project dankzij het Filmfonds-project Cinema Junior, waar ook hun vorige twee films uit voortkwamen. De opnamen vonden dit voorjaar plaats in een oud Kurhaus dat in de jaren vijftig werd omgebouwd tot hotel. Kepler werkte voor de familiefilm samen met Zwitserse coproducent Zodiac Pictures.

Het is voor Warrink een persoonlijk project, bekent hij. 'Als kind gingen we altijd in dit hotel op vakantie en op mijn zeventiende heb ik er een jaar gewerkt en gewoond', vertelt de producent. 'Ik had geen idee wat ik met mijn leven wilde. Op deze plek ontstond het idee om naar de Filmacademie te gaan.' Het hotel had een zware tijd vanwege corona. 'Het was voor ons mazzel: daardoor konden we deze unieke locatie twee maanden afhuren om de film te draaien.'

- lees verder onder de advertentie -

Keuken leegplunderen
Het ontwikkelen van het scenario, samen met Regels van Floor-makers Martijn Hillenius, Jamille van Wijngaarde en Aanmodderfakker-regisseur Michiel ten Horn, kostte net iets meer tijd dan verwacht. 'De film begint met een wowmoment: de ouders zijn weg, we kunnen nu alles doen! De keuken leegplunderen, van de trappen af skiën… Maar daarna moet je toch gaan verzinnen: wat gebeurt er dan? Hoe verklaar je dat de ouders weg zijn? In het begin dacht het team erg de Lord of the Flies-kant op', aldus Warrink. 'Dat werd best grimmig, dat wilden we niet. We zijn uiteindelijk uitgekomen bij een magische wensput en een heel specifieke manier waarop de situatie ongedaan kan worden gemaakt. Dat werkte in alle opzichten heel goed.'

Ook het opnemen van Hotel Sinestra had best veel voeten in de aarde. 'Er zijn niet zoveel films met na vijf minuten alleen nog maar niet-volwassen personages', lacht Nelissen. 'Met kinderen mag je minder lang doordraaien, dus kost zo'n verhaal je bij voorbaat al meer draaidagen. We hadden ook een docent mee die de hoofdrolspelers buiten de opnamen om lesgaf.' En waar ze ook niet van tevoren bij hadden stilgestaan: het probleem van continuïteit in de sneeuw. 'Bij elke nieuwe opname moet de sneeuw er weer maagdelijk en onaangetast bijliggen', verduidelijkt Warrink. 'Gelukkig had onze Zwitserse coproducent daar natuurlijk wel veel ervaring mee. Die liet als het nodig was binnen een uur drie vrachtwagens met nieuwe sneeuw aanrukken.'

Hotel Sinestra is bijna klaar, aan de montage wordt nu de laatste hand gelegd. Distributeur Dutch FilmWorks gelooft heilig in het project en zet full throttle in op dé grote kersthit van 2022. 'De film heeft een heerlijke Home Alone-vibe', omschrijft Nelissen. 'En goede liveaction-films zijn zeldzaam in het jeugdsegment, het zijn vooral animatiefilms die de boventoon voeren. Bovendien is het verhaal ook prima te volgen voor de wat jongere kinderen. En voor de fans van Elise en Jeroen willen we wel spoileren dat de ouders uiteindelijk zéker terugkomen.'

Door Robbert Blokland

Foto Martijn van Gelder